1800 tal

Foto från årskurs 1

Jag minns inte riktigt vad detta fotoprojekt gick ut på.
Men om jag inte har helt fel så var felicias inspirationsbild riktigt gammal.
1800tals gammal..

tänk: flickan med pärlörhänget


jag skulle ha en lite mer gammaldags sminkning.

och på den tiden fanns ju inte så mycket smink, och det var bara fint folk som sminkade sig.

men det ansågs fint att vara blek.
och man ville gärna har lite rosiga kinder och läppar för att se frisk och fräsch ut.



I min sminkning har jag en någorlunda ljus bas,
en ton ljusare än min egen hy.

Sedan har jag lagt ganska rikligt med röd/rosa rouge på kinderna.
precis på "kindäpplet"
(kinden man får när man ler)

För att få läpparna naturligt röda tog jag bara lite rött läppstift på fingret, och fördelade sedan ut det över läpparna så de fick lite rödare nyans.

Sedan ska man inte göra så mycket mer än så.

Egentligen hade man inte mascara på det tiden..
För 1800-talets tidiga mascaror hette pomador, som var ofärgad olja eller fett som man strök över ögonfransarna och brynen med för att de skulle bli lite mörkare och få glans.
De mörkfärgade mascarorna blev inte vanliga fören senare.

Men jag lade ändå på mascara på överfransarna.
Och fyllde i brynen lite lätt.
Enbart för att det skulle bli en lite finare bild.
Den gamla känslan får man ändå, i resten av stylingen.

Håret
Vi gjorde en ganska enkelt och simpel variant.

Håret på 1800 talet var stort och ofta lockigt. gärna med kortskruvslockar.
Det var vanligt med peruker och löshår.

Därför har jag touperat hela håret
och sedan dragit bak allt hår ovan öronen och fäst det i nacken med nålar.
Vi lockade det inte eftersom inspirations bilden inte var lockad.
det var bara väldigt mycket volym, det var det vi koncentrerade oss på.
Även om trenderna han ändras en del under 1800 talet
så är en typiskt 1800-tals frisyr: volym på höjden och längd i nacken.


/Lovisa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0