80 tal

I onsdag var jag med Sofie i min klass och var med på hennes lilla fotoprojekt.
Deras projektarbete är att studera stil och make up under årtiondena.
De gjorde 80 tal i Onsdags och jag var med som modell.

Vi hade lite ont om tid så jag gjorde denna sminkning på ca 5 minuter
men jag tänkte ändå förklara hur jag tänkte och vad som är typiskt för 80 tal




Under 80 talet var det mycket färger som gällde!
Knalliga rosa, gröna och turkosa färger var vanligt. det fanns inga gränser.

Man lät ögonbrynen växa fritt. Man plockade eller formade dem inte.
Och när man sminkade ögonen så lade man ögonskuggan ändå upp till ögonbrynet och suddade ut färgen ändå ut på tinningarna.
Man använde gärna färgade mascaror och kajalpennor dessutom.

Rougen var stark och lades över hela kinden.

Läpparna var även de färgglada och rosa var en vanlig färg.



En stor stilikon under 80 talet var Madonna




En nuvarande 80 tals fantast är ju Kitty Jutbring som även i dagsläget sminkar sig väldigt 80tals inspirerat.





Kläderna var även de färgglada.
Benvärmare - stora smycken - tights och bodys var vabliga plagg

Här kommer en gruppbild från i Onsdags!





/ lovisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0