Hemmagjorda peelings/masker

Hejsan! Nu tänkte jag skriva några peelings och masker
med 100% naturliga ingredienser.
Sånt du hittar hemma i köket!

Jag har själv satt ihop några masker för olika hudtyper.

Ansikts peeling/mask
För torr hy

1/4 mogen banan
3 tsk honung
2 stk olivolja
2 tsk socker

När du har blandat ihop allt till en jämn mask bör den användas direkt. annars smälter sockret.
  • Peela lätt i ansiktet, ta inte i för hårt då sockret är ganska hårt mot huden.
  • Låt den sedan ligga och verka i tio min.
  • Skölj av med ljummet vatten, lägg ett ansiktsvatten och återfukta.
Alla ingredienser i denna mask verkar återfuktande för huden - sockret tillsätts för peeling effekten.

Ansiktsmask
vanlig/fet hy

1/4 mogen banan
2 msk fruksaft från apelsin eller citron (helst en vardera)
1 msk youghurt

Låt verka i 10 min..

Denna mask går att variera. Ta mer banan för vanlig hy & mer citron & youghurt vid fet hy.


Ansiktsmask
Fet hy

1 vispat ägg
2 jordgubbar

Applicera den endast i T-zonen där unden är som fetast, annars kan de andra partierna bli en aning torr.
Äggen motverkar den feta hyn och jordgubbarna verkar lugnande.
Går även att droppa i lite citron för extra effekt!


Kropps peeling

2/3 mogen banan
4 msk youghurt
3 msk socker
2/3 dl kokos
2 msk olivolja

Går att peela över hela kroppen. sockret och kokosen används som peeling korn.
sockret är lite starkare medans kokosen lite mildare.


Bra att veta om ingredienserna:

Banan är återfuktande
Citron motverkar fet hy
Honung är återfuktande och bakteriedödande
Olivolja är återfuktande
Jordgubbar är mildande för huden
Ägg motverkar fet hy
Youghurt innehåller en slags mjölksyra som verkar som en mild keemisk peeling.
sockret och kokos används som peeingkorn.


Andra bra ingredienser:
Aprikos    mot torr och åldrad hy.
Avokado    mot torr och åldrad hy.
Persika     mot torr och åldrad hy.
Papaya     mot torr och åldrad hy.
Äpple     mot torr och åldrad hy.
Ananas     mot fet hy.
Päron     mot fet hy.



Och självklart: Gurkan
-Gurka är fuktgivande, svalkande och verkar sammandragande
och ger därför ett uppiggande lyft.
det är därför lägger man dem på ögonen!

Gurka och Citron sägs dessutom vara blekande.
Vissa säger att man kan bleka bort fräknar genom att doppa gurkskivor i citronjuice.
Det är dock igenting jag rekomenderar!




Nu blev det mycket att ta in!
men lycka till


/Lovisa

Kommentarer
Postat av: Nikki

Ett av de bästa inläggen jag har läst om ansiktsmasker. Ska tipsa till min flickvän som har letat i evigheter efter bra ansiktsmasker. Hört att ägg är superbra att ha i?. Lite pinsamt att jag vet mer än henne om det :P tack för tipsen!

Postat av: Lina

Håller med föregående talare. Du verkar ha koll och väldigt svårt att hitta så många bra råd på en och samma sida! :)

2011-12-21 @ 17:34:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0